Różnica pomiędzy gwarancją a rękojmią, co, gdzie, jak i kiedy można?
Po świętach boli nas głowa, jesteśmy niewyspani, w zlewie czeka sterta naczyń a na półce niekonieczne trafiony prezent. O ile mamy paragon to może uda się coś z tym zrobić. Na co może my liczyć?
Oddać czy wymienić?
Towar nie podlega zwrotowi, taką informację można dzisiaj spotkać w wielu punktach sprzedaży. Zakup możemy zwrócić, tylko jeśli sprzedawca wyraża na to zgodę, zasada ta nie obowiązuje przy zakupach internetowych, w przypadku zawarcia umowy poza lokalem sprzedawcy, bez względu na towar czy usługę np. energię elektryczną i cenę 1kwh, usługę telefoniczną czy każdą inną.
Kiedy możemy skorzystać z rękojmi?
Od niedawna mamy 14 dni na zastanowienie się i ewentualne prawo do odstąpienia od umowy zakupu/usługi. Odstąpienie od umowy nie musi być umotywowane, sprzedawcy proszą o to w celu polepszenia swoich usług. Warto też pamiętać, sprzedawca sklepu internetowego ma obowiązek poinformować nas o przysługującym prawie do zwrotu towaru. W przypadku braku podania tej informacji, termin 14 dni wydłuża się aż do 12 miesięcy, w ciągu których możemy od umowy odstąpić.
Inaczej sprawa przedstawia się w przypadku towaru wadliwego. Prawo daje nam wówczas możliwość reklamacji i skorzystania z np. z rękojmi. Obecnie gwarancja rękojmi trwa dwa lata. Rękojmi zawady poddać możemy towar, który nie spełnia warunków, które zostały określone umową, reklamą, jakimś oświadczeniem sprzedawcy, i na tej podstawie dokonaliśmy zakupu.
Czego możemy domagać się w ramach rękojmi?
- Klient może w ramach prawa do rękojmi:
- Domagać się obniżenia ceny,
- Odstąpić od umowy i
- Żądać zwrotu kosztów
Gwarancja, na dany towar ma inne prawa, to producent - gwarant określa czas jej trwania. Powinniśmy poznać zasady gwarancji, jaki wady jej podlegają, co jest dowodem jej przyjęcia. Sam paragon jest zwykle udzieleniem rękojmi, o której nie powinno być mowy w przypadku sprzętów elektronicznych czy cennych towarów.